Strategies and Tactics
Strategies and Tactics
21.11.-8.12.2016.

Izložba suvremene slovačkih video umjetnika, pod nazivom Strategije i taktike angažirana je na teme o nasljeđu komunizma.

Polazimo od tvrdnje s kojom bi se mnogi složili, da su umjetnici postali eksperti u pronalaženju dovitljivih i nekonvencionalnih načina preživlja¬vanja. U neo-liberalnom društvu usmjeravanom diktatom i dinamikom kapitala, koje jedva da prepoznaje simboličku ili ‘nematerijalnu’ vrijednost umjetnosti, umjetnici su prisiljeni ili pristati na tržište ili zauzeti marginalnu poziciju u društvu koje im ne dopušta živjeti od vlastite profesije, umjet¬nosti. Ova situacija primorava ih da koriste i razvijaju inovativne oblike djelovanja.

Ta se tema pojavljuje u radovima mnogih umjetnika u raznolikim pristupima i formama. Na svoj kreativan način, oni traže vlastito mjesto u društvu. U radovima često tematiziraju i prikazuju taktike, odnosno nači¬ne preživljavanja raznih manjina te bespomoćnih ljudi, poput migranata, Roma, ljudi progonjenih od strane totalitarnih režima i slično. Izložba oda¬branih slovačkih video umjetnika, kroz glavnu temu promišlja o razlikama između strategije i taktike. Razlike među njima tumači francuski filozof Michel de Certeau u knjizi Invencija svakodnevnice (1984).
Strategija, u vojnoj terminologiji, spada u domenu uspostavljene superior¬nosti i već djelomično utvrđenog utjecaja; to je program upravljanja gru¬pom ka cilju; provodi se kao dugoročni plan onih koji imaju vremena i znanja za osmišljavanje i definiranje nečeg takvog.

Strategija je identifikacijska kartica kampanja koje su potrebne za ostvarenje cilja. Strategija znači kontrolu (grada, institucije itd.). Prema de Certeau, razvijanje strategije zna¬či projiciranje moći.
Za razliku od strategije, de Certeau tvrdi, taktike su u nadležnosti nemoć¬nih. Taktike se provode kao proces prilagodbe i uštimavanja s okruženjem, stvorenim strategijama moćnika.

One zahtijevaju kreativnost i aktivnosti poput podjele i suradnje. Taktike su stihijske, otvorene slučaju, zahtijevaju trenutačne dogovore; to su metode manjina, akcije su namjerne, ali i intuitivne, često prilagodljivije i istraživačke u odnosu prema ciljevima. One su u stanju neprestanog revidiranja i opetovanog korigiranja.

Umjetnici okupljeni na ovoj izložbi koriste vlastite taktike kako bi otkrili i objelodanili strategije društvenog mainstreama, posebno njegove utilitarne strategije.

Anton Čierny, Pavlína Fichta Čierna – I zadrži osjećaj, 2012.
Statičnom linijom horizonta grada Bratislave dominira Dvorac. Pejzažom protječe rijeka Dunav, naglašavajući promjenljivost slike grada. U videu fokus je na paru, koji jedan drugome pomažu u rizičnom pothvatu – ljuljaju se nad Dunav.

Martin Kochan – Slikanje krajolika, 2014.
Slikanje krajolika Martina Kochana slojevita je igra. Naziv djela podsjeća na povijesni slikarski žanr, kojeg autor reinterpretira i nadopunjava. Ovdje je tradicionalni žanr ponovo i doslovno interpretiran: on je “nelagodan”, naivan i “sirov”. Kochan ulazi u krajolik, boji debla vapnom, koristeći bijelu kako bi naglasio kolorističku strukturu brezine kore.

Iva Durkáčová – Tu i tamo, 2014.
Uloga je granica utvrđivanje ne samo prostornih granica već i kulturoloških. Iako su irelevantne za Europu, proces odjeljivanja se nastavlja. Svaka igra ima svoja pravila, ali ona se ipak ne ne odnose na sve.
Oto Hudec & Daniela Krajčová – Project Caravan: umjetnički projekt Project Caravan osmišljen je za mlade pripadnike zajednice Roma u Slovačkoj.

Tamara Moyzes, Shlomi Yaffe – Protokol I i II., 2010., 2015.
Tamara Moyzes je 2010. pokušala prijaviti privremeno boravište svog supruga, Izraelca, Shlomi Yaffea u Republici Češkoj. Taj je događaj postao polazišna točka za video Protocol I (2010.), koji prikazuje rekonstrukciju ispitivanja kojeg provodi češka policija sa strancima.

Ilona Németh – Magla, 2013.
Námestie slobody (Trg Slobode) u Bratislavi mjesto je kontroverzne prošlosti. Trg je trebao biti mjesto političkih proslava i okupljanja kako u vrijeme fašizma, tako i u komunističkom režimu.

Lucia Nimcová – Double Coding, 2010.
Lucia Nimcová u svom radu analizira zabranjene slovačke filmove; četrdeset filmova snimljenih između 1968. i 1989. godine, za koje gotovo da nema logičnog objašnjenja zbog kojeg su ti filmovi zabranjivani.

Tomáš Rafa – Wall of Sports, Sečovce, 2014.
Tomáš Rafa se kao umjetnik i aktivist često nađe u središtu sukoba, dok kao autor ostaje anoniman ili se drži u pozadini. U okviru njegova dugogodišnjeg projekta New Nationalism in the Heart of Europe (Novi nacionalizam u srcu Europe) nastao je niz videa u kojima prikazuje probleme integracije manjina u društvo, kao i granice između patriotizma i ekstremizma.

Anabela Žigová – Salto Mortale, 2014.
Salto Mortale propituje takozvano „naslijeđe tišine“ iz perspektive slovačke mladeži koja se danas suočava s komunističkom prošlošću, kao i s dokumentima tajne policije u kojima se nalaze podaci o članovima njihovih obitelji ili bliskim prijateljima, još uvijek aktivnim u kulturnom i političkom životu. Video prikazuje načine na koje se ljudi, čiji su rođaci ili bliski prijatelji nekad surađivali s tajnom policijom, pokušavaju suočit s tim dijelom svoje prošlosti.

U koncepcijskom okviru Vježbanja Demokracije, The White House Biennial predstavlja u Rijeci slojeviti međunarodni program aktivnosti, proširen na izložbu Strategije i taktike.

Kustosica: Lýdia Pribišová

HKD klub
Skip to content
Privatnost
Hrvatski kulturni dom na Sušaku

Web stranica Hrvatskog kulturnog doma na Sušaku koristi kolačiće kako bismo vam mogli pružiti najbolje moguće korisničko iskustvo. Podaci o kolačićima pohranjuju se u vašem pregledniku i obavljaju funkcije kao što su prepoznavanje kada se vratite na našu web stranicu i pomoć našem timu da shvati koji su vam dijelovi web stranice najzanimljiviji i najkorisniji.

Neophodni kolačići

Neophodni kolačići trebali bi biti omogućeni uvijek kako bismo mogli spremiti vaše postavke kolačića.

Ukoliko onemogućite ovaj kolačić, nećemo moći spremiti vaše postavke. To znači da ćete prilikom svake posjete morati odobriti ili blokirati kolačiće.

Kolačići trećih strana

Ova web stranica koristi Google Analytics, Facebook Pixel i Microsoft Clarity za prikupljanje anonimnih informacija kao što su broj posjetitelja na stranicu i najpopularnije stranice.

Omogućivanjem ovog kolačića pomažete nam u poboljšanju naše web stranice.