Modiano – Europa prije Europe
Modiano – Europa prije Europe
10.-28.10.2016.

Iako je Modiano široj publici u svijetu poznat kao brend igračih karata, ne smijemo zaboraviti da iza tog imena stoji reklamna i tiskarska industrija za brendove mnogih drugih Modianovih proizvoda, ali i proizvođača, firmi, trgovačkih društava za koje je Modiano radio promotivne materijale.

Tvrtka Modiano je osnovana 1868. godine u kozmopolitskom trgovačkom gradu kakav je tada bio Trst, najvažnija luka Habsburškog carstva. Naziv tvrtke potječe od osnivača, Saula D. Modiana. Od samog početka, proizvodi se papir za cigarete, a potom igraće karte za različite brandove koji su tada postojali na području Julijske regije.
Veliki industrijski pogon Saul D. Modiano obuhvaća proizvodnju igraćih karata, papira za cigarete, poslovnih registara, omotnica za pisma, papira u boji, itd. Njegovi raznoliki i brojni proizvodi plasiraju se širom Italije, te izvoze u Grčku, Tursku, Francusku, Indiju, Argentinu…

Modiano raste i širi se, te 1904. godine otvara tvornicu u Rijeci na Via Germania, ulici koja je 1910. podijeljena na dva dijela i preimenovana u via Petrarca i via Trieste. Godine 1913. tvrtka se privremeno seli na Kozalu, čekajući na izgradnju nove palače u secesijskom stilu (1913 – 1915.), djelo arhitekata, oca i sina, Emilija i Marija Ambrosinija. Palača je izgrađena na uglu tada takozvane ceste Goldoni (trenutno Rikarda Katalinića Jeretova) pa se taj dio grada počinje nazivati “Modianov ugao”.

Proizvodnja igraćih karata i papira za cigarete nastavit će se sve do poslije Prvoga svjetskog rata.
Saul D. Modiano zadnjih desetak godina 19. st. i početkom 20.st. otvara cijeli niz tržišta, među kojima i ono za uvoz čaja, osnivajući tako novi i uspješan brand “Indra Tea”.

Čaj će se reklamirati na predivnim plakatima slikara Giuseppea Sigona i Glauca Cambona, u secesijskom stilu. U to vrijeme, na prijedlog dvadeset godina mlađeg slikara Giuseppea Sigona, rođenog 1864. godine, prijatelja Leopolda Metlicovitza i inicijatora umjetničkih plakata na području Julijske regije, osniva unutar matične tvornice Odjel za grafičke umjetnosti i sve vrste kromolitografije i fotokompozicije.


Tijekom 90-ih godina 19. stoljeća i prvog desetljeća 20. stoljeća nastaju jedna za drugom skice za grafičko oblikovanje glavnog proizvoda: tankog papira za cigarete. Mnoge od tih skica bit će polazišna ideja za različite motive igraćih karata, a neke će se, poput branda Centauro, i doslovno reproducirati na kartama. Isto vrijedi i za Club, kralja svih brandova, na kojem je Giuseppe Sigon uprizorio lik profesora i znanstvenika Vierthalera, koji drži list Revue Scientifique i jamči visoku kvalitetu higijene papira za cigarete Modiano.

Tako je, na Sigonovom plakatu Club papier a cigarettes “Doré”, “Patent”, “Exquisit”, “Les Graces” iz 1893. godine najstariji prikaz profesora Vierthalera koji, reklamom na znanstvenom časopisu Revue Scientifique, svjedoči i garantira apsolutnu “higijenu” papira Club Modiano. Uz Giuseppea Sigona, za Modiano rade najbolji julijski slikari: Glauco Cambon, Argio Orell, Vito Timmel, Tullio Silvestri, Antonio Quaiatti, Marcello Claris, Ugo Carà…

Giuseppe Sigon umire 1922. i kao ilustrator Modiana, naslijeđuje ga sin Pollione. Stari Saul će 15. svibnja te iste godine napustiti ovaj svijet, a firmu će nastaviti voditi njegov sin Ettore, sve do smrti, 1956. godine.

Zlatno doba Modianove grafike je period između 1920. i 1930. godine u kojem će Pollione ostaviti svoj trag s preko 7.000 skica. On će ostati najplodniji crtač i mađioničar boja, kreator grafičkih rješenja i slogana. Njegovi su trajni i neprolazni brandovi : Arrigonov tigar, “Kralj Modiano”, leptiri za lakove Veneziani i mnogi oglasi za papir Club.

Još 50-ih godina 20. stoljeća Modiano zapošljava 580 radnika, a u kratko vrijeme 1954. godine, zamjenjuje sve stare mašine modernim rotacijskim offset strojevima, s unutrašnjom fotoselekcijom i fotopripremom.

70-ih će godina Modiano imati brojne narudžbe za velike firme poput Barille. Modiano će za njih proizvoditi ambalažu za tijesteninu, kao i sličice za Mira Lanzu, s Pollionovim dizajnom.
Kriza će doći kasnije, pa će 1987. godine dionice Modiana otkupiti Grafad, ali će zadržati brand i nastaviti proizvodnju igraćih karata. Novo sjedište na kojem tvrtka još uvijek posluje nalazi se San Dorligo della Valle, pored Trsta, u Via Travnik 21.

Na izložbi u Galeriji Kortil i u pratećem katalogu Modiana mogu se vidjeti i plakati kojima se reklamiraju proizvodi vezani uz Rijeku, Istru i Dalmaciju. Neki od primjera su “Maraschino” i “Vlahov” iz Zadra, “Amaro Istria”, “Adriatica” iz Splita, pjenušac “Gennaro Ossoinack” iz Rijeke.

U Rijeci je krajem 19. stoljeća djelovala Riječka tvornica kakaa i čokolade, koja se nalazila u zgradi podignutoj uz prometnicu koja se u to doba nazivala Via Serpentina (riječ je o lokaciji uz današnju Zvonimirovu ulicu). Poznata marka riječke čokolade bila je “Slon”, a na omotima je ilustracija s motivom slona, ponekad i slonice s tri slonića. Plakat otisnut u katalogu izložbe potpisuje Giuseppe Sigon.

Izložba je održana u sklopu manifestacije Dani talijanske kulture u organizaciji Generalnog konzulata Italije u Rijeci, Talijanske unije, Pučkog sveučilišta u Trstu, Grada Rijeke i galerije Kortil.

Skip to content